Ενότητα 1η: "Ποιά Ανάπτυξη;"

Οδηγίες συμμετοχής στη συζήτηση

Μπορείτε να συμμετέχετε στη συζήτηση για κάθε ενότητα, υποβάλλοντας τα σχόλια είτε τις απόψεις σας. Τα σχόλια δημοσιεύονται κατόπιν έγκρισης από τον συντονιστή της αντίστοιχης ενότητας.

Πέμπτη, 13/2/2014

Προεδρείο: Νικόλαος Βαρσακέλης (Συντονιστής), Σοφία Κουίδου-Ανδρέου, Ευγενία Πετρίδου

Εισηγήσεις

Τίτλος Εισήγησης  Εισηγητής
10:30 – 12:20
Από την ερευνητική δραστηριότητα στην παραγωγή: η θέση του ΑΠΘ στο Ελληνικό ερευνητικό γίγνεσθαι και η μεταφορά τεχνογνωσίας στους κοινωνικούς εταίρους (εισήγηση, βίντεο παρουσίασης) Σοφία Κουίδου-Ανδρέου
Η Ελληνική οικονομία στη δίνη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (εισήγηση, βίντεο παρουσίασης) Μωϋσής Σιδηρόπουλος
Το διεθνές περιβάλλον της Ελληνικής οικονομίας (εισήγηση, βίντεο παρουσίασης) Γρηγόρης Ζαρωτιάδης
Ελληνική Βιομηχανία: Υπάρχει Προοπτική; (εισήγηση, βίντεο παρουσίασης) Νικόλαος Βαρσακέλης
Βιομηχανία έντασης γνώσεων στην Ελλάδα: Στρατηγικές & προοπτικές στην περίοδο 2014-2020 (εισήγηση, βίντεο παρουσίασης) Νικόλαος Κομνηνός

Επαναπροσδιορίζοντας το «επιχειρείν» (εισήγηση, βίντεο παρουσίασης)

Ευγενία Πετρίδου

Ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών και ανάπτυξη (εισήγηση, βίντεο παρουσίασης)

Βασίλης  Πολυμένης
12:35 - 13:50
Τουριστική ανάπτυξη: Τουριστική ανάπτυξη στη σύγχρονη Ελλάδα, προκλήσεις και προοπτικές (εισήγηση, βίντεο παρουσίασης) Στέλλα Κωστοπούλου
Το δυναμικό της Ελλάδας σε ενεργειακές και μη ενεργειακές πρώτες ύλες ως βάση ρεαλιστικής και βιώσιμης ανάπτυξης (εισήγηση, βίντεο παρουσίασης) Ανδρέας Γεωργακόπουλος, Γρηγόριος Τσόκας
Καλές πρακτικές:
βίντεο παρουσίασης Βασίλειος Θωμαΐδης
Olympia Electronics: 1979 από το υπόγειο του σπιτιού μου, 2014 σε 72 χώρες του κόσμου (εισήγηση, βίντεο παρουσίασης) Δημήτρης Λακασάς
128 Χρόνια Επιτυχίας (εισήγηση, βίντεο παρουσίασης) Αίνη Μιχαηλίδου

 

Σχόλια

Είναι γνωστό ότι η παιδεία μίας χώρας είναι το μέλλον της. Επομένως είναι εύκολα αντιληπτό ότι το επιστημονικό δυναμικό είναι η επένδυση της χώρας (οικονομικά, κοινωνικά, πολιτικά) για το μέλλον της. Αυτό είναι ιδιαίτερα αληθινό για την περίπτωση των νέων ερευνητών (junior researchers, κατά την ορολογία της Ε.Ε.), οι οποίοι έχουν αποκτήσει πρόσφατα το διδακτορικό τους. Δυστυχώς παρατηρείται ήδη και μάλιστα κατά κόρον να μεταναστεύουν σε χώρες Ευρωπαϊκές αλλά και άλλες. Το δυναμικό της χώρας αποδυναμώνεται. Η επένδυση φαίνεται να αποτυγχάνει και η εποχή μας θυμίζει παλιότερες δεκαετίες, αλλά με μια σημαντική διαφορά: οι Έλληνες μετανάστες όχι μόνο δεν φεύγουν για εργάτες στη Γερμανία αποζητώντας οποιαδήποτε - έστω και υποδυέστερη - εργασία, αλλά στοχεύουν στα υψηλότερα εργασιακά κλιμάκια και μισθολόγια, αυτό που πολλές φορές πραγματικά τους αξίζει, στην Ελλάδα (ή όχι) της κρίσης (ή και πριν). Πολλοί από αυτούς έχουν εντυπωσιακά βιογραφικά, πολλοί με άσβεστο - ακόμη - επιστημονικό πάθος, πολλοί με παγκόσμιες βραβεύσεις και καταξίωση. Ωστόσο ποτέ κανείς δεν τους αξιολόγησε και συνεπώς μάλλον αναμενόμενη είναι αυτή η απορρόφησή τους και εκμετάλλευσή τους (καλώς εννοούμενη) από τους λοιπούς εταίρους (και ανταγωνιστές ομολογουμένως) του εξωτερικού. Εύλογη λοιπόν απορία είναι: για ποιά ανάπυξη μιλάμε, με ποιούς νέους και ποιο ερευνητικό και επιστημονικό δυναμικό; με αυτό μήπως των (μεθ)επόμενων γενεών ή με ό,τι απομείνει;